vrijdag 27 november 2009

Vreemde eend in de bijt

Meestal voel ik me de vreemde eend in de bijt.

Muzieksmaak bv. : ik snap maar niet hoe de meeste mensen blijven luisteren naar al die fuckin' saaie/slechte liedjes op de radio. Neem nu Lady Gaga, Bart Kaëll (en al die andere brol), al die gabbermuziek, r'n'b shit (baby, I love you so, I want you tonight blablabla) : verschrikkelijk! Ik geraak er door gefrustreerd. Geef mij maar muziek met inhoud ofwel iets dansbaar. Maar ja, dat is natuurlijk iets van persoonlijke smaak.

Nog iets : zwarte kleren. Het saaiste dat er is. Hoeveel meisjes lopen er niet rond met dezelfde zwarte broek of jas. En ik bedoel niet die goths / new wavers, die drukken er tenminste hun stijl mee uit. Maar die mensen zonder persoonlijkheid die door de massa opgeslorpt worden. Ikzelf draag niet alle kleuren van de regenboog, maar probeer me toch iets te onderscheiden van de rest, al kan ik niet meteen uitleggen hoe dan wel.

Al dat gezever over sportwedstrijden : of het nu tennis, voetbal, wielrennen of iets anders is, I hate it! Doe aan sport ipv er op tv naar te kijken en er dan uren over te zagen! Ter info : ikzelf doe niet aan sport. Te lui, zeker? Af en toe krijg ik een sportkick en ga bv. enkele keren lopen om dan (voor de zoveelste keer) weer op te geven. Al die dope bij wielrenners om toch maar te winnen : is dat nog gezond sporten? I don't think so! Ouders die beginnen te vechten langs de zijlijn bij een voetbalmatch van hunne kleine : sportief gedrag? En al dat gedoe rond wedstrijden, vind ik geldverspilling. Neem nu het loon van topvoetballers : schandalig! Had liever gezien hoeveel (straat-)kinderen er opgevangen konden worden met zo'n som geld : ziekenhuizen, schooltjes, weeshuizen. Da's nog zoiets waarover ik gefrustreerd geraak : luxe-aankopen! Een handtas van Delvaux kost blijkbaar 750€ als ge één van de goedkoopste neemt. Waanzin! Daar wordt ik kwaad van. En dat ding ziet er dan nog niet eens leuk uit, moet ik zeggen. Ben ik nu de enige die inziet dat je dat geld beter aan iets anders kunt besteden?

Ooit ben ik, lang geleden, samen met mijn vriend op vakantie in een benarde situatie terecht gekomen. Ons geld was op (jawel, bankreserves waren volledig op!) en we moesten nog enkele dagen doorkomen in Zuid-Frankrijk zonder enige Franse frank. Onze trein terug was reeds geboekt en dat ticket was niet wisselbaar. Bedelen dus, en honger lijden. Om te slapen vonden we niks beter dan een plekje te zoeken (in de berm naast een autoweg for god's sake !?!?) en onze rugzak met een koord aan onze pols te binden. Een tent hadden we niet bij. 's Ochtends werden we wakker van een natte kille slaapzak door de dauw. Wel, uit die (rot-)vakantie heb ik, uit ondervinding, wel wat geleerd : nl. dat wie het minste heeft, het meeste deelt. Bij het bedelen, stootte ik op Vlamingen. Ik legde de situatie uit : op vakantie, plots zonder geld, en die antwoorden me simpelweg dat we onze plan maar moesten trekken. Ik vroeg íets, hee, geen vooraf bepaald bedrag zoals sommigen doen. Door ons doelloos gedrag, raakten we al gauw aan de praat met enkele lokale zwervers. Wel, wanneer die net genoeg bijeen gebedeld hadden om een "fromage" (we zaten tenslotte in la France, nietwaar?) te gaan kopen, stonden ze er op dat wij ook een stukje mee aten. Nu moet je weten dat ik geen Franse kazen lust, maar ze bleven maar aandringen op ons "welzijn". Wel, ik heb uiteindelijk een stuk gegeten. (yuk) Ze informeerden ons ook meteen waar we terecht konden voor lange onderbroeken (voor als 't koud zou worden) en waar de beste slaapplekjes waren ("maar wel wegwezen voor 6u, want dan komt de bewaker er al aan"). De verhalen over hoe ze hun tanden uitgestampt kregen terwijl ze sliepen (zonder reden dus), zullen me ook steeds bijblijven.

Geen opmerkingen: