woensdag 9 december 2009

Rijbewijs?

Sinds juli (!!!) ben ik bezig met studeren voor mijn theorie-examen voor mijn rijbewijs B.

Eerst was het al een hele klus om zo'n theorieboek te vinden. Ze bleken overal uitverkocht. De nieuwe druk zou pas 2 mnd. later uitkopen vertelden alle verkoopsters mij. Tot ik in de 2e Standaard Boekhandel binnenstapte (ik was al naar een andere vestiging van die winkel geweest). Daar vertelde de verkoopster me dat er nooit nog een nieuwe druk zou komen van dat boekje in kleinere (A5?) formaat, alle handboeken zouden nu dezelfde zijn als die in de scholen gebruikt werden. (Autorijden van A tot Z - Rijbewijs Op School) En van dat boek had ze (rara) nog een exemplaar liggen. Ongeduldige ik die ik was, hapte al snel toe. Eerst vroeg ik nog na of ik het wel goed begrepen had. Vervolgens dacht ik "tja, wat kan er nu anders zijn? wat jongeren leren hierover op school, moeten toch dezelfde regels bevatten als dat A5-boekje? Het zal dan hoogstens een andere vormgeving zijn.". Met mijn gescoorde boek in mijn rugzak trok ik voldaan huiswaarts.

Op vakantie (ja, ik had het meegenomen) kwam het er niet zo veel van om er in te leren. Daarna was ik te misselijk door mijn zwangerschap, toen was er het dieptepunt na de miskraam, en eindelijk heb ik dan nu dat boek uit! Hoog tijd.

Vooraleer morgen naar het examencentrum te trekken, deed ik vanavond een online-examen. Wat bleek? Op de site "www.gratisrijbewijsonline.be" staat andere theorie dan in mijn boek! Meteen de druk van het boek nagekeken en die dateert nochtans van 2009. Eerste druk was ergens in 2008, maar op die site staan regels, die blijkbaar sinds 2007 in voege zijn?!

Ikke slechtgezind! Nu kan ik alles terug gaan overlopen op die site om de verschillen te vinden. En het is ook zo moeilijk om iets dat je net aangeleerd hebt (via herhaling) weer af te leren. Aaaaarrrrgh! En ik was zoooooo blij dat ik dat boek kon wegleggen.

Hier gaan we dan maar weer van voor af aan... Ik verwacht nu wel om dit wat sneller gedaan te krijgen, hopelijk een weekje. Alhoewel...dit weekend heb ik al niet veel tijd : dochter moet geanimeerd worden tot 20u, daarna kan ik pas beginnen. Vrijdag is het Kerstfuif in de school (de 1e fuif van onze 6-jarige!), zaterdag is het Buurtkerstfeest, maandagavond is er de Zumbales,...

Rot, want ik wou nog gebruik maken van VDAB-opleidingscheques. Zo kan je er per kalenderjaar aankopen voor 250€ en als ik dan mijn praktijklessen kon spreiden over 2 jaar (als ik nog in dec. kan beginnen dus), kon ik er 2x gebruik van maken. Dan had ik 2 x 125 € korting, en nu waarschijnlijk maar 1x.

Geen opmerkingen: